Załącznik nr 1 - Zasady bezpiecznej rekrutacji
Załącznik nr 2 - Oświadczenie o niekaralności
Załącznik nr 3 - Karta interwencji
Załącznik nr 4 - Ankieta monitorująca
Załącznik nr 5 - Oświadczenie o zapoznaniu się z Polityką
Załącznik nr 6-Osoby odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Polityki
adres e-mail do zgłoszeń: ps51pod@um.bialystok.pl
Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w Przedszkolu Samorządowym Nr 51 „Przyjazne” w Białystoku
Standard |
Opis standardu |
Wskaźniki realizacji standardu |
Uwagi |
I. Placówka ustanowiła
|
1. Placówka ustanowiła politykę ochrony dzieci, w której zostały zapisane zasady mające zapewnić dzieciom ochronę przed krzywdzeniem. 2. Polityka i zasady ochrony dzieci obowiązują wszystkich członków personelu placówki. 3. Polityka ochrony dzieci obejmuje następujące zagadnienia: - procedury interwencji, które określają, jakie działania należy podjąć, jeśli pojawią się sygnały wskazujące na krzywdzenie dziecka lub na zagrożenie jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny lub personelu placówki. - zasady ochrony danych osobowych dziecka, które określają sposób przechowywania - zasady ochrony wizerunku dziecka, które określają sposób jego utrwalania i udostępniania. - zasady dostępu dzieci do Internetu oraz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami, wraz 4. Dyrekcja placówki wyznaczyła osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji polityki ochrony dzieci w placówce, jasno określając jej rolę i zadania. 5. Zapoznanie rodziców z Polityką ochrony dzieci. 6. Cały personel placówki , specjaliści oraz studenci i praktykanci znają treść dokumentu Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem. |
Dokument Polityki ochrony dzieci ustanowiony w placówce |
|
II. Placówka monitoruje swoich pracowników
|
1. Przeprowadzanie ścisłych procedur weryfikacji pracowników, w tym sprawdzanie referencji |
Zasady zawarte w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem |
|
2. W zasadach bezpiecznej rekrutacji i zatrudniania pracowników w przedszkolu przewidziany jest obowiązek składania przez pracownika oświadczenia o niekaralności za przestępstwa seksualne oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego. |
Oświadczenie dyrektora placówki o złożeniu oświadczeń przez pracowników placówki. |
|
|
3. W przypadkach podejrzeń zagrożenia bezpieczeństwa lub krzywdzenia dziecka ze strony pracowników placówki zawsze podejmowane są działania określone w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem. |
````````````````````````````````````````````` |
|
|
III. Placówka zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia. |
1. Rozpoczynając pracę w placówce, wszyscy członkowie personelu zapoznają się, z obowiązującą w placówce polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem. |
Potwierdzenie podpisem |
|
2. Wszyscy członkowie personelu placówki są przeszkoleni w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i właściwego reagowania na nie. O formie szkolenia decyduje placówka (e-learning, szkolenie wewnętrzne, szkolenie zewnętrzne). |
Przeszkolenie wszystkich pracowników |
|
|
3. Nauczyciele zatrudnieni w placówce mają wiedzę w zakresie metod i narzędzi edukacji dzieci nt. unikania zagrożeń przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie).
|
Psycholog został przeszkolony w zakresie metod i narzędzi edukacji dzieci, dysponuje scenariuszami zajęć, materiałami edukacyjnymi dla dzieci. Wiedza nt. metod i narzędzi została przekazana nauczycielom zakresie umożliwiającym realizację edukacji dzieci w placówce. |
|
|
4. Nawiązywanie współpracy z lokalnymi organizacjami zajmującymi się ochroną dzieci, aby uzyskiwać wsparcie i dodatkowe szkolenia(w zakresie procedury Niebieskiej Karty) |
Współpraca z KLANZĄ |
|
|
5. Nauczyciele zatrudnieni w placówce mają wiedzę w zakresie metod i narzędzi edukacji rodziców nt. - wychowania dzieci bez przemocy, - ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem, - ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie. |
Psycholog zna metody i narzędzia edukacji rodziców w zakresie wychowania dzieci bez przemocy, ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem oraz ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie. Dysponuje scenariuszami zajęć, materiałami edukacyjnymi dla rodziców. Wiedza nt. metod i narzędzi została przekazana nauczycielom zakresie umożliwiającym realizację edukacji rodziców w placówce. |
|
|
IV. Placówka oferuje rodzicom edukację
|
1. W przedszkolu organizowane są spotkania edukacyjne dla rodziców w zakresie: - wychowania dzieci bez przemocy, - ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie). |
W czasie roku szkolnego przedszkole organizuje spotkania edukacyjne z rodzicami nt. wychowania dzieci bez przemocy, ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem oraz ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie. |
|
2. W placówce dostępne są materiały edukacyjne dla rodziców w zakresie: wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie).
|
1. W miejscu ogólnodostępnym w placówce wisi tablica informacyjna Dla rodziców. 2. Psycholog dysponuje materiałami edukacyjnymi dla rodziców (ulotki, broszury, poradniki, informatory). Zainteresowani rodzice są informowani na zebraniach oraz na tablicy informacyjnej Dla rodziców i stronie www placówki o dostępności tych materiałów. |
|
|
3. Placówka informuje rodziców o dostępnych możliwościach podnoszenia umiejętności wychowawczych. |
Lider WDN śledzi lokalną ofertę edukacyjną dla rodziców i zamieszcza informacje o szkoleniach, warsztatach, wykładach i innych inicjatywach tego rodzaju na tablicy informacyjnej Dla rodziców i stronie www placówki. |
|
|
V. Placówka oferuje dzieciom edukację
|
1. W placówce organizowane są zajęcia edukacyjne dla dzieci w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie).
|
W każdej grupie zostały przeprowadzone zajęcia nt. praw dziecka, ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem, unikania zagrożeń w Internecie. |
|
2. W placówce dostępne są materiały edukacyjne dla dzieci w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie). |
1. W placówce, w miejscach dostępnych dla dzieci wywieszone są informacje nt. praw dziecka, zasad ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem, zasad bezpieczeństwa w Internecie. 2. Psycholog dysponuje materiałami edukacyjnymi dla dzieci. Nauczyciele i dzieci są poinformowani o dostępności tych materiałów. |
|
|
VI. Placówka zapewnia dostępność do informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w sytuacjach krzywdzenia dziecka lub zagrożenia dziecka przemocą czy wykorzystywaniem. |
1. Pracownicy placówki i rodzice mają łatwy dostęp do danych kontaktowych placówek i instytucji zajmujących się ochroną dzieci i zapewniających pomoc i opiekę w nagłych wypadkach. |
Dostępność informacji w miejscu ogólnodostępnym dla pracowników i na tablicy Dla rodziców. |
|
2. Dzieci otrzymują informacje do kogo i gdzie mogą się zwrócić o pomoc i radę w wypadku krzywdzenia, wykorzystywania. W szczególności powszechnie dostępna jest informacja o anonimowych telefonach zaufania dla dzieci. |
W placówce, w miejscach dostępnych dla dzieci wywieszone są informacje nt. numerów telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży, informacje, jak szukać pomocy w przypadku krzywdzenia. |
|
|
VII. Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań |
Przyjęte zasady i realizowane praktyki ochrony dzieci są weryfikowane - przynajmniej raz na rok. |
Każdego roku osoba odpowiedzialna za monitorowanie polityki ochrony dzieci przeprowadza ankietę z realizacji polityki wśród pracowników oraz opiekunów dzieci i przedstawia sprawozdanie z jej wyników. |
|