KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 51 „PRZYJAZNE”
,,Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.”
Janusz Korczak
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r.poz.1148 ze zm.),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2018 r.poz.1457 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646).
• Statut przedszkola
WIZJA PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole to miejsce przyjazne każdemu dziecku, otwarte na spełnianie dziecięcych pragnień i potrzeb. Jesteśmy placówką gwarantującą harmonijny i wszechstronny rozwój naszych wychowanków. Wspieramy dzieci
w dążeniu do samodzielności, kształtujemy postawy moralne i patriotyczne. Dbamy o wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom, uczymy tolerancji, życzliwości i empatii.
1. Jesteśmy przedszkolem otwartym na oczekiwania i potrzeby dzieci oraz rodziców. Promującymkreatywne działania: odkrywanie własnych możliwości, sensu działania, gromadzenie doświadczeń w prawdzie, dobru i pięknie.
2. Przedszkole wyposażone jest w nowoczesny sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i bezpieczne zabawki. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno - wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę.
3. Placówką przyjazna, innowacyjną, przygotowującą dzieci do osiągnięcia dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
4. Będzie wspomagać i umożliwiać wyrównywanie szans edukacyjnych dzieciom, uwzględniając ich zainteresowania, uzdolnienia i sytuację rodzinną. Będzie stymulować rozwój dzieci w normie rozwojowej
i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych
5. Przedszkole zapewnia bezpieczne warunki do zabawy i nauki w zachowaniu zdrowia i bezpieczeństwa dzieci
6. Naszymi sprzymierzeńcami są rodzice, którzy czynnie uczestniczą w codziennym życiu przedszkola. Nauczyciele współpracują z rodzicami uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania
7. Przedszkole będzie otwarte na relacje międzyludzkie, partnerstwo i życzliwość, przestrzeganie praw dziecka.
8. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne. Zrobimy wszystko, aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne oraz pomożemy mu poznać siebie , stać się samodzielnym i otwartym na świat
Najważniejszym obowiązkiem nauczyciela – wychowawcy uczącego w przedszkolu jest zapewnienie swoim podopiecznym całodziennego psychofizycznego bezpieczeństwa. Nie mniej ważnym zadaniem jest zwrócenie dzieciom uwagi na takie sytuacje życiowe, w których należy zadbać o własne bezpieczeństwo i wskazanie im w jaki sposób to czynić. Przedszkole spełnia zadania w tej mierze poprzez:
• dostosowane do potrzeb rozwoju i bezpieczeństwa dzieci wyposażenie sal w odpowiednie meble, sprzęty, pomoce i zabawki,
• zajęcia i zabawy wspomagające harmonijny rozwój psychofizyczny,
• bezpieczny sprzęt (stały lub przenośny) do zabaw na powietrzu w ogrodzie przedszkolnym,
• stałą opiekę nad dziećmi wykazującymi symptomy choroby, do czasu przyjścia rodziców,
• podejmowanie działań na rzecz profilaktyki zdrowotnej,
• prowadzenie pedagogizacji rodziców – organizowanie spotkań z osobami wspierającymi pracę przedszkola w zakresie opieki i wychowania (min. psychologiem, pedagogiem, lekarzem).
• Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym ,estetycznym otoczeniu
Pragniemy, w każdym dziecku wzbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość. Chcemy , aby nasi wychowankowie mieli bogatą wyobraźnię twórczą , zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych ,lepszych
i oryginalnych rozwiązań.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
– ciekawe świata,
– ufne w stosunku do nauczycieli,
– radosne,
– aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
– uczciwe i prawdomówne,
– kulturalne i tolerancyjne,
– świadome zagrożeń.
Dziecko ma prawo do :
– serdecznej, mądrej miłości i ciepła,
– spokoju i samotności, gdy tego chce,
– proszenia o to , czego chce ( ale nie wymagania tego),
– wyrażania swojego zdania,
– nielogicznego postępowania bez konieczności uzasadniania,
– samodzielnego podejmowania decyzji,
– indywidualnego i własnego tempa rozwoju,
– zabawy i wyboru towarzysza zabawy,
– pomocy ze strony dorosłych,
– popełniania błędów,
– odnoszenia sukcesów
– zmiany zdania
– nauki, informacji , badania i eksperymentowania.
Dziecko ma obowiązek:
– używać form grzecznościowych wobec kolegów i dorosłych,
– dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów,
– dbać o porządek w swoim otoczeniu,
– dbać o swój wygląd i estetykę ubrania,
– przestrzegać zasad współżycia w grupie, a w szczególności:
- okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
- szanować godność i wolność osobistą drugiego człowieka,
- wykazywać się empatią, zrozumieniem i wyrozumiałością.
ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA JEST:
Absolwent Przedszkola Samorządowego nr 51 „Przyjazne’’ posiada wiedzę i umiejętności w różnych dziedzinach umożliwiające mu osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
Umiejętności społeczne i wychowanie patriotyczne :
– nawiązuje prawidłowe kontakty z rówieśnikami i dorosłymi,
– zna i stosuje zwroty grzecznościowe,
– przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i świecie dorosłych,
– wykazuje inicjatywę w zabawie,
– uwzględnia prawa innych,
– wie, że należy pomagać innym w trudnych sytuacjach,
– szuka sposobów rozwiązywania konfliktów,
– zna swój adres,
– wie że mieszka w Polsce i jest Polakiem,
– rozpoznaje i nazywa symbole narodowe i stolicę Polski,
– wie, że Polska należy do Unii Europejskiej.
Dojrzałość emocjonalna i rozumienie świata wartości
– rozpoznaje emocje, potrafi je nazwać i adekwatnie je wyraża i właściwie reaguje na emocje innych,
– potrafi ocenić zachowanie jako dobre lub złe,
– prawidłowo reaguje na porażkę , nie wycofuje się , poszukuje nowych rozwiązań,
– rozpoznaje wartości takie jak prawda, piękno, tolerancja, miłość i przyjaźń.
Dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych:
– orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu,
– zachowuje ostrożność wobec nieznajomych,
– wie ,czym jest zdrowie i życie , potrafi chronić je przed zagrożeniami,
– wie ,jak zachować się w sytuacji zagrożenia , gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią prosić,
– zna numery alarmowe,
– wie, że nie można samodzielnie używać lekarstw i stosować środków chemicznych,,
– próbuje samodzielnie organizować sobie czas.
Dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną:
– przestrzega higieny osobistej,
– jest sprawne i aktywnie fizycznie,
– zna zasady zdrowego odżywiania,
– rozumie konieczność odpowiedniego przygotowania żywności do spożycia / mycie, gotowanie/,
– wie, że nie należy zrywać i spożywać nieznanych roślin i owoców,
– wie, że podczas choroby konieczne jest przyjmowanie lekarstw i,że podaje je tylko osoba dorosła.
Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne:
– jest samodzielne w zakresie samoobsługi,
– wie kiedy i dlaczego należy myć ręce,
– dba o swoje rzeczy i schludny wygląd,
– utrzymuje porządek w swoim otoczeniu,
– właściwie zachowuje się przy stole.
Rozwój mowy:
– koncentruje uwagę na rozmówcy,
– wypowiada się swobodnie i zrozumiale dla otoczenia,
– wyraża własne sądy,
– pyta o niezrozumiałe słowa i fakty,
– rozumie dłuższe treści czytane i opowiadane,
– rozumie złożone polecenia,
– wymawia wszystkie głoski prawidłowo.
Czynności intelektualne:
– rozumie i określa stosunki przestrzenne czasowe i ilościowe,
– różnicuje stronę lewą i prawą,
– klasyfikuje przedmioty podając uogólnienia,
– układa historyjko obrazkowe, potrafi przewidywać i wnioskować,
– liczy, rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,
– tworzy sekwencje wieloelementowe,
– dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo- ruchową potrzebną do nauki pisania,
– rysuje wzory od lewej do prawej strony kartki,
– rozpoznaje w słowach sylaby i głoski,
– interesuje się czytaniem i pisaniem, jest gotowe do nauki pisania i czytania.
Rozumienie i znajomość świata przyrody:
– dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie związane ze zmianami pór roku,
– dostrzega przystosowanie roślin i zwierząt do życia w określonym środowisku,
– wie, jakie niebezpieczeństwa zagrażają przyrodzie ze strony człowieka,
– wie, w jaki sposób człowiek może chronić przyrodę.
Wychowanie przez sztukę:
– wypowiada swoją zdolność do przeżywania poprzez różnorodne techniki plastyczne,
– jest zainteresowany dziełami kultury, wrażliwy na piękno przyrody,
– zna różne instytucje kulturalne, bywa w nich i wie jak się w nich zachować,
– zna i śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru,
– wykonuje proste formy taneczne,
– odgrywa role w zabawach parateatralnych.
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:
1. Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2. Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
3. Doskonalenie, jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami
i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy
nauczycieli wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.
4. Stwarzanie dzieciom możliwości do podejmowania różnorodnej aktywności i rozwijania swoich umiejętności i zainteresowań,
KRYTERIA SUKCESU , OCZEKIWANE EFEKTY:
1. Przedszkole pracuje w oparciu o koncepcję pracy ,która jest znana wszystkim pracownikom i rodzicom i dzięki temu wszyscy mają świadomość funkcjonowania i specyfiki naszej placówki.
2. Zwiększy się gwarancja zabawy i pracy w warunkach pełnego bezpieczeństwa.
3. Wzrośnie zakres kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie metod radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.
4. Wzrośnie liczba rodziców biorących udział w organizowanych w przedszkolu formach współpracy i imprezach.
5. Oferta edukacyjna przedszkola będzie na bieżąco weryfikowana i modyfikowana.
6. Wszystkie dzieci opuszczające nasze przedszkole będą miały ukształtowane dobre nawyki żywieniowe
i przyzwyczajenia warunkujące im zdrową i bezpieczną zabawę.
7. Wszystkie dzieci opuszczające nasze przedszkole będą emocjonalnie dojrzała ( na miarę swoich możliwości) do podjęci nauki w szkole a ich postawa i zachowanie będą odpowiadać wartościom i normom ogólnie przyjętym jako pozytywne.
8. Wzrośnie aktywność dzieci w zakresie przejawiania zainteresowań światem przyrody i ekologią.
9. Wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne , zabawki itp.
Mocne strony przedszkola:
• duży, przestronny, wolnostojący budynek,
• nowocześnie wyposażona kuchnia dysponująca piecem konwekcyjnym
• całodzienne wyżywienie, świeże posiłki są przygotowywane na miejscu w oparciu o własną kuchnię
• duży ogród, dobrze wyposażony, sprzyjający aktywności ruchowej dzieci,
• kolorowe i estetyczne sale dydaktyczne oraz inne pomieszczenia w przedszkolu,
• dobrze wykształceni nauczyciele,
• realizacja autorskich programów edukacyjnych,
• atrakcyjna oferta edukacyjna dla dzieci i środowiska rodzinnego,
• stwarzanie warunków do wyrównywania szans edukacyjnych u dzieci,
• szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem wymienionych metod uwzględnia wielostronny rozwój dziecka. Do metod tych należą m. in.:
• Techniki C. Freineta,
• aktywizujące: burza mózgów, projektu…
• Metoda prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej – dziecięca matematyka – zabawy matematyczne mające na celu zapewnienie dziecku sukcesów
• Kinezjologię edukacyjną, opracowaną przez dr P.E.Dennisona, określoną mianem „gimnastyki mózgu”,
• zabawy badawcze i doświadczenia
• Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu,
• Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA
• Zabawy taneczno-rytmiczne
• Aktywne słuchanie muzyki B.Strauss
• Drama, pantomima,
• Zabawy paluszkowe,
• Metoda Dobrego Startu – metody przygotowująca do nauki czytania i pisania:
• relaksacyjne: muzyka relaksacyjna, masażyki, bajki terapeutyczne
PROGRAMY
• Program adaptacyjny.
• Roczny plan pracy.
• Program współpracy z rodzicami " Przedszkole drugim domem jest".
• Program Zabaw Fundamentalnych
• Program wychowania przedszkolnego „ Dar Zabawy” F.Froebla
• Programy własne nauczycieli.
FORMY WSPÓŁPRACY
RODZICE
Rodzice w przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Realizowane są ich inicjatywy na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje
z rodzicami wychowanków.
FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI :
Najczęściej stosowane w przedszkolu formy współpracy i wspierania rodziców
w wychowaniu:
zebrania ogólne i grupowe,
konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielkami,
prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, wiersze, piosenki, eksponowanie prac dzieci, porady dla rodziców, artykuły)
zajęcia adaptacyjne z udziałem nowo przyjmowanych dzieci i ich rodziców
zajęcia otwarte,
zajęcia warsztatowe, prelekcje i konsultacje z udziałem specjalistów (psycholog, pedagog),
udział w uroczystościach przedszkolnych,
włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych,
udzielanie przez rodziców informacji o pracy przedszkola, wyrażanie opinii, wypełnianie ankiet
wystawy, wycieczki,
DECYZYJNOŚĆ RODZICÓW
Rodzice mogą współdecydować w zakresie:
udziału dziecka w zajęciach dodatkowych (z religii, języka angielskiego, zajęć logopedii i innych),
czasu pobytu dziecka w przedszkolu,
udziału dziecka w wycieczkach,
wyrażania zgody na umieszczanie zdjęć swego dziecka na stronie internetowej
i na terenie przedszkola,
ustalenia wysokości składek na radę rodziców i formie ich wydatkowania,
wyboru przedstawicieli do rady rodziców i rad oddziałowych
opiniowania planu pracy, programów, kalendarza wycieczek, imprez, uroczystości przedszkolnych,
organizacji imprez przedszkolnych,
wygłaszania opinii na temat pracy placówki,
propozycji zakupu sprzętu i zabawek do przedszkola.
ŚRODOWISKO
W pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej podejmowana jest współpraca z różnymi instytucjami na terenie gminy oraz spoza niej Współpraca ta ma na celu urozmaicenie metod i form pracy służących wspomaganiu i ukierunkowywaniu rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społecznokulturalnym i przyrodniczym.
CELE:
promowanie wartości wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym
rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
podtrzymywania tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej(Festyn);
włączanie się w organizowane na terenie miasta imprezy kulturalne, konkursy
Współpracujemy z :
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2, Niepubliczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną „Allegro’’
Straż Miejska – cykliczne spotkania połączone z pokazem i pogadanką na temat bezpieczeństwa
Straż Pożarna – poznanie pracy strażaka
Policja – poznanie pracy policjanta, spotkania z przedstawicielem
Szkołą Podstawową nr 2, 9
Fundacja Pomóż Im- udział w akcji Pola Nadziei
Placówkami przedszkolnymi w Białymstoku oraz Polsce (udział w konkursach),
Młodzieżowym Domem Kultury w Białymstoku
Studio Działań kreatywnych DanceOFFnia- lekcje pokazowe
Akademia Nauki
Przedszkoliada
Paaro
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
W naszym przedszkolu organizujemy wiele imprez cyklicznych zarówno dla całych rodzin, jak i dla wszystkich dzieci z przedszkola. Należą do nich m. in.
a) uroczystości z udziałem rodziców:
- Jasełka,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Dzień Rodziny w formie wspólnych zabaw, -
uroczyste Zakończenie Roku Szkolnego
b) uroczystości i imprezy dla wszystkich dzieci z przedszkola:
- „Pasowanie na przedszkolaka”,
- Dzień Pluszowego Misia,
- Zabawa z Mikołajem,
- Walentynki,
- Bal Karnawałowy,
- Powitanie Wiosny
- spotkania związane z poznawaniem tradycji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy,
Dzieci raz w miesiącu oglądają teatrzyki lub słuchają muzyki na żywo podczas koncertów. Dzięki temu nabywają pierwszych doświadczeń w byciu widzem i słuchaczem.
c) Udział w akcjach charytatywnych :
- pomoc dla białostockiego schroniska dla zwierząt
- pomoc dzieciom na Litwie
- Szlachetna paczka
- akcje ekologiczne : Ratujmy białostockie kasztany, Sprzątanie świata
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Bardzo ważnym aspektem pracy przedszkola jest jego właściwe eksponowanie w środowisku lokalnym. Aby być zauważonym na „rynku edukacyjnym” warto podjąć odpowiednie starania. Jest to współcześnie bardzo ważne zadanie wynikające z konkurencyjności placówek oświatowych
• systematyczne uaktualnianie strony internetowej placówki;
• eksponowanie w holu przedszkola pucharów, dyplomów i podziękowań otrzymanych przez przedszkole
• prezentacja dziecięcych prac plastycznych w przedszkolu i poza nim
• zapraszanie ludzi znanych i ciekawych na zajęcia i uroczystości;
• organizowanie dni otwartych, dni adaptacyjnych;
• udział w konkursach, przeglądach, wystawach prac plastycznych, olimpiadach sportowych
• organizowanie uroczystości, festynów rodzinnych, spotkań świątecznych, jubileuszy
• prezentowanie osiągnięć placówki w środowisku lokalnym
• upowszechnianie informacji o placówce w biuletynach i folderach
UWAGI O REALIZACJI KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:
- koncepcja jest otwarta i podlega modyfikacjom,
- koncepcja jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie Przedszkola samorządowego nr 51 „Przyjazne”,
- koncepcję zatwierdza Rada Pedagogiczna,
- zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora przedszkola i Rady Rodziców,
Koncepcję opracowały:
Beata Głowacka
Joanna Eliza Jaźwińska
Anna Kalinowska