Zabawy freblowskie

           

   Friedrich Froebel  

Niemiecki, pedagog, teoretyk i czołowy kreator wychowania przedszkolnego o orientacji      humanistycznej , twórca tzw, „ogródków dziecięcych’’, architekt i miłośnik przyrody
- W 1805 roku rozpoczął pracę jako nauczyciel w szkole, w która prowadzona była zgodnie z założeniami pedagogicznymi reprezentowanymi przez Johanna Pestalozziego, który zakładał, że o rozwoju każdego dziecka decyduje siła intelektualna, fizyczna, a także moralna.

-  Autorską koncepcję filozofii wychowania Froebel oparł na trzech głównych ideach:

- Zabawom z darami zawsze towarzyszył śpiew, ruch, recytacja, prace manualne.
- Koncepcję pedagogiczną F.Froebla realizują, promują i wykorzystują między innymi takie   kraje jak: Niemcy, Wielka Brytania, USA, Kanada, Szwajcaria, Japonia, Chiny, Włochy.

Program „Dar zabawy’’

 

Korzyści dla dziecka płynące z pracy  wg programu „Dar zabawy’’

Praca z darami

 

Dar 1 - wełniane kule

http://4.bp.blogspot.com/-RL-pB8nKSM4/VhOHP5rxfaI/AAAAAAABkjE/_VeWgRuBDUw/s640/2015.10.05.%2BDar%2B1%2Bw%2BVI%2B2.jpg

Dar 1 służy do rozpoznawania i nazywania barw, poszukiwania podobnych kształtów i cech określania kierunków, w jakich toczy się piłka, jej położenia i ruchów . Wykorzystując do zabaw wierszyki i piosenki w języku polskim i angielskim wzbogacamy słownik dziecka, doskonalimy pamięć i rozwijamy umiejętność pracy w grupie.

Dar 2

https://4.bp.blogspot.com/-1hgd6fEkuEI/Vh64IRW69gI/AAAAAAABm3M/8rV1XmASbhc/s640/Dar%2B2%2B1.JPG

Bryły te mają służyć do odkrywania zjawisk fizycznych, poznawania ruchów przedmiotów, przeprowadzania porównań, odróżniania kształtów, form kulistych od graniastych, budowania w umysłach dzieci linii prostej i krzywej, badania ciężaru, ruchu itp.

Dar 3

http://3.bp.blogspot.com/-fu1vq-8SW04/Vhg7_8a9pJI/AAAAAAABk8o/IB9Yl0fQDRw/s640/2015.10.09.%2BDar%2B3%2B1.jpg

Zabawa z darem 3 pozwala dziecku dokonywać porównań i dochodzić do wniosków o identyczności elementów, a także dostrzeganiu części i całości. Pomaga opanować takie pojęcia jak: ściana, krawędź, wysokość, szerokość, długość, wierzchołek. Sześciany umożliwiają dzieciom układanie kształtów, ornamentów oraz naukę matematyki.

Dar 4

http://2.bp.blogspot.com/-tDP5yLpwkCo/Vhg9XVygo6I/AAAAAAABk90/J3d6agp0ZLs/s1600/2015.10.09.%2BDar%2B4%2B2%2B%25287%252C19%2529.jpg

Zabawy tym darem pozwalają na budowanie w umysłach dzieci pojęć: prostokąt, kwadrat, prostopadłościan, pionowo, poziomo, płaski, leży, stoi, krawędź, bok, brzeg, wierzchołek. Dziecko odkrywa, ze figury różnią się nie tylko wielkością, ale również formą geometryczną

Dar 5

http://2.bp.blogspot.com/-rdTqlPCLn1k/Vis7GEsNRLI/AAAAAAABn-Y/kb_8uDur7g0/s640/Dar%2B5%2B1.jpg

Zabawa tym darem pozwala dziecku na odkrywanie rozmaitości brył, rozwija twórcze myślenie oraz precyzję ruchów. Dziecko układa kształty naturalne, kształty matematyczne i kształt piękna.

Dar 6

http://3.bp.blogspot.com/-WZwbZzof6Vg/Vi6WcoQjwtI/AAAAAAABoIM/lUJt6sZI2QI/s1600/Dar%2B6%2B3.jpg

Dar 6 umożliwia konstruowanie złożonych budowli i kształtów estetycznych.

Dar 7

http://3.bp.blogspot.com/-Gt8sO0aUWJ4/VjkrmcdcKJI/AAAAAAABog4/0mgihoN09PA/s640/2015.11.03.%2BDar%2B7%2B1.jpg

Oprócz poznawania nazw figur, różnicowania kształtów i kolorów, w kontakcie z darem 7 dziecko ma okazję do komponowania obrazów, łączenia kolorów i figur, układania rytmów, poszukiwania zależności oraz podobieństw. Dar 7 to bogactwo kształtów, kolorów i możliwości.

Dar 8

http://2.bp.blogspot.com/-DlQruyybgHg/VkONL1wbEUI/AAAAAAABpP8/U79yTjdDBY8/s640/Dar%2B8%2B1.jpg

Otrzymując dar 8 dziecko zyskuje możliwość porównywania długości, odmierzania, nazywania kolorów, układania rytmów, ale także pojedynczych liter czy całych wyrazów. dar 8 to także doskonałe narzędzie konstrukcyjne. Rozwija sprawność manualną, wyobraźnię przestrzenną, pobudza do poszukiwania i tworzenia.

Dar 9

https://1.bp.blogspot.com/-2l-UEbpWpfg/X8t_HjFMQII/AAAAAAACM0k/-mdLQnWR6mcQJM_hjY0G8z_orsgWFHawACLcBGAsYHQ/w640-h426/2020.12.03.%2B%2BWprowadzenie%2B-%2BDar%2B9%2B%252813%2529.jpg

Różnorodność kolorów sprzyja budowaniu obrazów pochodzących wprost z dziecięcej wyobraźni.  Magiczny świat kolorowych pół i półkoli jednocześnie inspiruje do twórczości, oraz do poszukiwania całości, cykliczności, logiki i porządku.

Dar 10

http://1.bp.blogspot.com/-tlu6-PMB_aU/Vj3VrEuuhZI/AAAAAAABoyA/aqUr1aXheUA/s640/2015.11.05.%2BDar%2B10%2B7.jpg

Stanowią doskonałe uzupełnienie poprzednich darów, ale same w sobie stwarzają okazję do odtwarzania kształtów piękna, kształtów natury. Maleńkie „kropki” łączące się w harmonijną całość dziecięcych obrazów, kształtują precyzję ruchów oraz wysokie poczucie estetyki. Stanowią też doskonały materiał dydaktyczny zarówno do edukacji matematycznej, jak i językowej.

Dar 1.1

Zestaw rozwija precyzję ruchów oraz zdolności motoryczne, manipulacyjne dziecka. Kształtuje pojęcia matematyczne, rytmy, rozwija pamięć i wyobraźnię.

Dar 1.2

http://www.froebel.pl/files/userfiles/images/BD3A0153.JPG

Zabawa darem 1.2 rozwija wyobraźnię, precyzję oraz zdolności motoryczne dziecka. Podczas przewlekania sznureczka dzieci uczą się koncentracji i logicznego myślenia. Ćwiczą koordynację oko-ręka. 

Dar 5B

http://3.bp.blogspot.com/-O0etvfQAXPQ/Vis_8JeLP6I/AAAAAAABn_E/SaqQfYiKlYQ/s640/Dar%2B6%2B5.jpg

Dar 5B stanowi kontynuację i uzupełnienie daru 5, ale również doskonale współgra z pozostałymi darami. Stwarza okazję do rozwijania inwencji twórczej, wznoszenia bardziej skomplikowanych konstrukcji, a także skłaniają do poszukiwania pasujących do siebie elementów.

            Dar 5P

http://2.bp.blogspot.com/-ihDjGqcP0kk/Vj3bgcbihYI/AAAAAAABo3E/Px26XmpRf5g/s640/2015.11.06.%2BDar%2B5P%2B1.jpg

Dar 5P jest doskonały do kształtowania pojęć matematycznych, wprowadzania ułamków. Stwarza nieskończone możliwości użycia, tworzenia zadań, opowiadań,

SIATKA GEOMETRYCZNA

Stanowi idealne podłoże do budowania przez dzieci swobodnych konstrukcji.

Rozwija sprawność manualną, wyobraźnię przestrzenną, pobudza do poszukiwania i tworzenia nowych budowli. 

Program Dar Zabawy proponuje przemyślaną, dostępną dla dziecka i użyteczną organizację przestrzeni – sali przedszkolnej, w której zaznaczone są cztery kąciki aktywności:

  1. Kącik badawczy – to miejsce, w którym dziecko działa zarówno w sposób swobodny, jak i kierowany. Zabawy badawcze wyrażają dziecięcą potrzebę eksplorowania.  Przykładowy zestaw materiałów i pomocy w kąciku badawczym: akcesoria do manipulowania, przesypywania, eksplorowania przestrzeni – pojemniki, lejki, lupy, lornetki, kompasy, miarki, linijki, wagi itp.);
  2. Kącik twórczy (twórczych prac ręcznych) – to miejsce, w którym dzieci mogą rozwijać kreatywność, twórczość i zamiłowanie do aktywności artystycznej. W kąciku twórczym mogą znaleźć się materiały plastyczne, a także rekwizyty i pomoce związane ze sztuką muzyczną, plastyczną, teatralną i filmową);
  3. Kącik gospodarczy – to miejsce, w którym prowadzone są zajęcia kulinarne i ogródkowe, najczęściej ma charakter małej kuchni lub ogródka. Dzieci uczą się w nim przyrządzania łatwych potraw, ćwiczą eleganckie nakrywanie do stołu i poznają zasady savoir-vivre’u. W części ogródkowej zajmują się pielęgnacją roślin, ziół i kwiatów , a także hodowlą małych zwierząt. Kącik gospodarczy może zawierać elementy kuchenne – nożyki, łyżeczki, tacki,  a także elementy porządkowe – ściereczki, miotełki oraz akcesoria do pielęgnacji roślin czy zwierząt);
  4. Kącik darów – to miejsce, w którym znajdują się pudełka z darami. Oprócz nich w skład kącika wchodzą również elementy tzw. małego i dużego świata, czyli zabawki przedszkolne: figurki z jajek niespodzianek, plastikowe postaci, zwierzęta, lalki, klocki czy domki.

                                                                                                                                                                                                   Beata Głowacka


Rok szkolny

2023/2024

Choinka- grupa Smerfy 

Jesienna pogoda w grupie Smerfy. 

Świąteczny obrazek w grupie Smerfy. 

 Rok szkolny

                                           

2022/2023

Karmnik -zabawa z darami - Smerfy

 (Obraz 9 z 9)    (Obraz 8 z 9)

Moja babcia i mój dziadek -Krasnoludki

(Obraz 7 z 15)                  (Obraz 10 z 15)                       (Obraz 9 z 15)

Symbole narodowe- Żabki 

Mój znaczek - Krasnoludki

(Obraz 2 z 10)      (Obraz 4 z 10)     (Obraz 3 z 10)

Rok szkolny 2021/2022

”Little snowman” - wykorzystanie darów Froebla podczas zajęć z języka angielskiego - gr. II „Żabki”

 

"Rodzina bałwanków"- zajęcia matematyczne grupy III "Smarfy"

„Moja rodzina” - wykorzystanie daru 7 i 8 - grupa II ŻABKI

Brak opisu. Brak opisu. Brak opisu.

Wykorzystanie Darów Froebla w nauce cyferek - grupa III SMERFY 

 

Dokarmianie zimą zwierząt- układanie z darów karmników i paśników przez dzieci z grupy Muminki. 

 Rok szkolny 2020/2021

Flaga z Darów Froebla - Misie

"Śniegowe gwiazdki"-rozwijanie wyobraźni- Krasnoludki 

"Kodowanie na dywanie"- Krasnoludki 

"Pałac Królowej Śniegu"- Muminki

Zegary wokół nas - Muminki

Śniegowa gwiazdka i Żabek

Teatrzyk z wykorzystaniem darów

Froebla na podstawie wiersz J. Koczanowskiej "W dużym mieście" - Smerfy

 

 

11 listopada - poznajemy barwy narodowe - Smerfy

Poznajemy literki w swoim imieniu - Smerfy

 

Zimowe bałwanki- "Muminki"

 

Rok szkolny 2019/2020

 

 

 

 

 

q

 

 

 

 

 

MUMINKI - Jesień w lesie

  

Nasze froeblowskie znaczki (MUMINKI)

 Rok szkolny 2018/2019

Smerfowe zabawy z darami w zespołach


Numery alarmowe u ''Smerfów''

 Rok szkolny 2016/2017

 

,,Pisanki, pisanki"- układanie wzorów z darów w gr. III ,,Smerfy"

    

 

Lubimy zwierzęta -Święto kota w gr IV "Krasnoludki"

                

 

 

 

 

Dzieci z grupy I ,,Misie" z Panią Anią podczas zabawy freblowskiej

pt.,,W kolory bawmy się" z wykorzystaniem Daru Nr 1.

 

                    

 

Zabawa freblowska ,,Świąteczny obrazek" z wykorzystaniem Daru Nr 7 i Nr 8 

Dzieci z grupy I Misie  

    

 

,,Bezpieczne ferie"- obrazek z Darów freblowskich- praca na konkurs  

Eugenia Bajguz - lat 3

 

 

    Zabawy organizowane w grupie dzieci V ,,Muminków", według założeń programu przedszkolnego

,,Dar Zabawy "z wykorzystaniem  m.in.materiałów dydaktycznych - darów.

    Są to niestandardowe  zajęcia, które pobudzają kreatywność i motywują dzieci do myślenia

i  twórczego działania.

 

,,Wiosna w ogródku"- praca w grupach   z wykorzystaniem Daru Nr 7, 8, 9 i zwierzątek miniaturek.

          

 

,,Pojazdy lądowe, wodne i powietrzne"- konstruowanie pojazdów z Daru Nr 7

         

,,Froeblowskie Święta"- tworzenie prac z wykorzystaniem Darów

do konkursu mającego na celu stworzenie froeblowskiej e- kartki.

 

   

Układanie konstrukcji z klocków

    

W porannym kręgu zabawy ,,Powitanki-pozdrawianki' z wykorzystaniem  Daru Nr 1

                   

,,Wieje i pada"- zabawy z powietrzem

        

,,Dziwadełka z warzyw"- zabawy twórcze wspólnie z rodzicami

      

,,Szukamy jesieni"  zabawy badawcze w naszym ogrodzie

      

Robimy sałatkę jarzynową- zajęcia kulinarne z warzywami